Οδήγηση σε Αυτοκινητόδρομο

February 21, 2017

Η κίνηση των οχημάτων στον αυτοκινητόδρομο χαρακτηρίζεται το λιγότερο ως χαοτική.Αλλοι κινούνται στην αριστερή λωρίδα με χαμηλή ταχύτητα, άλλοι χρειάζονται δύο λωρίδες για να χωρέσουν, ενώ πολλοί είναι αυτοί που προσπερνούν από όπου τους βολεύει και ανάλογα με τη «μαχητική» έμπνευση της στιγμής.

Αρκετοί πάλι κρατούν «οριακές» (και ακόμα μικρότερες) αποστάσεις από τους προπορευόμενους, ενώ -όταν υπάρχει κίνηση- η βοηθητική λωρίδα μεταμορφώνεται σε «κοινό μυστικό πονηρών». Αίφνης οι τρεις λωρίδες γίνονται τέσσερις ή όσες τέλος πάντων χρειάζεται… Κάποιοι μπαίνουν στη λωρίδα εξόδου την τελευταία στιγμή, κλείνοντας όποιον προλαβαίνουν, τα φώτα -που εννοούν «φύγε από τη μέση»- αναβοσβήνουν σαν «φωτορυθμικά», ενώ μηχανάκια που δεν μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητα μεγαλύτερη από τα 50 χλμ./ώρα κινούνται «σιγοσφυρίζοντας» αδιάφορα. Διαβάστε λοιπόν παρακάτω τα σημεία που θα πρέπει να προσέξετε πριν, αλλά και κατά τη διάρκεια της διαδρομής σας σε αυτοκινητόδρομο.

Έλεγχος αυτοκινήτου:
Πριν ξεκινήσουμε, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι το αυτοκίνητό μας βρίσκεται σε άριστη μηχανική κατάσταση. Όλες οι γυάλινες επιφάνειες θα πρέπει να είναι καθαρές, για να έχουμε εξασφαλίσει την καλή ορατότητα, ενώ δεν πρέπει σε καμία περίπτωση το αυτοκίνητό μας να είναι υπερφορτωμένο.

Ρύθμιση καθίσματος:
Αλλος ένας σημαντικός παράγοντας για την άνετη και ασφαλή οδήγηση είναι η σωστή ρύθμιση του καθίσματος. Η απόσταση των χεριών από το τιμόνι θα πρέπει να είναι τέτοια, ώστε ο οδηγός να μη χρειάζεται να έχει τα χέρια του ούτε τεντωμένα, αλλά ούτε και μαζεμένα. Η πλάτη θα πρέπει να βρίσκεται σε σχεδόν κάθετη θέση, ώστε να πέφτει το βάρος του σώματος στη λεκάνη και όχι στη σπονδυλική στήλη. Επίσης δε θα πρέπει να φοράτε βαριά ή πολλά ρούχα, ώστε να έχετε ελευθερία κινήσεων, ενώ έτσι επιτρέπετε στη ζώνη να έχει άμεση και καλύτερη επαφή με το σώμα σας.
Οδήγηση στην αριστερή λωρίδα.
Η αριστερή λωρίδα ενός αυτοκινητόδρομου χρησιμοποιείται μόνο για προσπεράσεις. Για αυτό το λόγο, όταν δε θέλετε να προσπεράσετε, θα πρέπει να κινήστε στη μεσαία λωρίδα κυκλοφορίας. Με αυτό τον τρόπο, επιτρέπετε στους άλλους οδηγούς που θέλουν να κινηθούν πιο γρήγορα να σας προσπεράσουν με ασφάλεια.

Ασφαλής προσπέραση:
Θα πρέπει να ελέγξουμε ότι πίσω μας δεν υπάρχει κάποιος που πραγματοποιεί εκείνη τη στιγμή προσπέραση, να ενεργοποιήσουμε το αριστερό φλάς και να επιταχύνουμε, βγαίνοντας στην αριστερή λωρίδα. Αφού προσπεράσουμε, θα πρέπει να επιστρέψουμε στη μεσαία λωρίδα και να ρυθμίσουμε την ταχύτητα του οχήματός μας. Ποτέ δεν προσπερνάμε από τη δεξιά λωρίδα, ακόμα και αν είναι η μοναδική διαθέσιμη λωρίδα για προσπέραση.

Σωστή χρήση φώτων:
Μη χρησιμοποιείτε τα μεγάλα φώτα, όταν διασταυρώνεστε με άλλα οχήματα. Αν υπάρχει ομίχλη (και μόνο τότε), ανάψτε τα μεσαία φώτα και τους σχετικούς εμπρός-πίσω προβολείς. Σε περίπτωση νεροποντής, ανάψτε τα μεσαία φώτα και το πίσω φως ομίχλης, αν το σπρέι νερού είναι πολύ πυκνό.

Αλκοόλ-Κούραση:
Σε περίπτωση που είστε κουρασμένοι ή δεν έχετε κοιμηθεί αρκετά ακυρώστε το ταξίδι. Η οδήγηση υπό τέτοιες συνθήκες δεν είναι ασφαλής, μιας και ο οδηγός χάνει πολλές από τις οδηγικές του ικανότητες. Αν κατά τη διάρκειά του ταξιδιού νιώσετε υπνηλία, σταματήστε σε κάποιο πάρκινγκ για να ξεκουραστείτε. Σε πολλές περιπτώσεις κούραση και υπνηλία μπορεί να σας δημιουργήσει και η υπερβολική κατανάλωση φαγητού. Για αυτό φροντίστε, εφόσον είναι απαραίτητο, να φάτε κάτι ελαφρύ πριν ξεκινήσετε να οδηγείτε.
Εφόσον έχετε καταναλώσει αλκοόλ είναι απαγορευτικό να οδηγήσετε. Το αλκοόλ μειώνει αισθητά την αντιληπτικότητα, αλλά και το χρόνο αντίδρασής σε περίπτωση που χρειαστεί. Μάλιστα στις υψηλές ταχύτητες που αναπτύσσονται σε αυτοκινητόδρομους, το παραμικρό κλάσμα δευτερολέπτου που θα αφαιρεθείτε, μπορεί να αποβεί μοιραίο.

Βλάβη σε αυτοκινητόδρομο:
Εάν ένα όχημα ακινητοποιηθεί αναγκαστικά επί του οδοστρώματος, από βλάβη ή άλλη αιτία, ο οδηγός του υποχρεούται να καταβάλει κάθε προσπάθεια να το μετακινήσει εκτός του οδοστρώματος και, αν δεν μπορεί, να τοποθετήσει αμέσως τριγωνική πινακίδα, σε απόσταση 100 τουλάχιστον μέτρων πίσω από το όχημα ή την ειδική προειδοποιητική συσκευή σε κατάλληλη θέση. Επίσης κατά τη νύχτα πρέπει να έχει αναμμένα τα φώτα θέσης. Aν το όχημα εξαιτίας βλάβης ρυμουλκείται στον αυτοκινητόδρομο ή την οδό ταχείας κυκλοφορίας, υποχρεούται να εξέλθει από αυτές στην πρώτη έξοδο.

Τι προβλέπεται για τις σήραγγες:
Σε σήραγγες ακόμα κι αν η είναι φωτισμένη, ο οδηγός πρέπει ν´ ανάψει τα φώτα διασταύρωσης ή τα φώτα πορείας. Σε περίπτωση παρατεταμένης ακινητοποίησης, ο οδηγός πρέπει να σβήσει τη μηχανή του οχήματός του.

Extra Tips για ταξίδι σε αυτοκινητόδρομο:
• Ρυθμίστε τη θερμοκρασία στο εσωτερικό του οχήματος ώστε να μη ζεσταίνεστε αλλά και να μην κρυώνετε. Αν το αυτοκίνητο διαθέτει αυτόματο κλιματισμό, σταθεροποιήστε τη θερμοκρασία μεταξύ 22 και 23 βαθμών Κελσίου.
• Μην ξεχνάτε να ρυθμίζετε και το προσκέφαλο του οποίο πρέπει να βρίσκεται περίπου στο κέντρο του κεφαλιού. Το προσκέφαλο δεν είναι για να ακουμπάμε το κεφάλι μας αλλά για να μας προστατεύει από μεγάλες αυχενικές κακώσεις, ιδίως σε οπίσθιες συγκρούσεις.
• Φροντίστε να διατηρείτε τις αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα. Μην ξεχνάτε ότι ένα αυτοκίνητο για να ακινητοποιηθεί από τα 100 χλμ./ώρα χρειάζεται τουλάχιστον 40 μέτρα. Οι αποστάσεις που κρατάτε πρέπει να αυξάνονται όταν οι συνθήκες αλλάζουν (π.χ. στη βροχή).
• Ιδιαίτερα τον τελευταίο καιρό στο εθνικό οδικό δίκτυο γίνονται πολλά έργα. Μην περνάτε αδιάφορα τις προειδοποιητικές πινακίδες γιατί θα βρεθείτε προ απρόοπτου.
• Μην τραβάτε το βλέμμα σας από το δρόμο. Η απόσπαση της προσοχής είναι μια από τις κυριότερες αιτίες ατυχημάτων.
• Κατά τη διάρκεια της νύχτας μην αφήνετε τη μεγάλη σκάλα των φώτων γιατί τυφλώνετε τον αντίθετα ερχόμενο οδηγό. Επίσης μη χρησιμοποιείτε τους προβολείς ομίχλης αν δε συντρέχει σοβαρός λόγος διότι ενοχλούν τους άλλους οδηγούς που κινούνται έμπροσθεν ή αντίθετα από εσάς.
•Οι οδηγοί που εξέρχονται από τον αυτοκινητόδρομο πρέπει να έχουν καταλάβει έγκαιρα τη λωρίδα εξόδου και να μην προβαίνουν σε αλλαγή πορείας την τελευταία στιγμή.